رفع معضل آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های رفتاری، دغدغه اصلی فرهنگی دانشگاه تفرش

۰۸ مهر ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۰ کد : ۴۹۰۵ رویدادها و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۳۸۰

ایسنا/مرکزی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تفرش گفت: در حال حاضر حل معضل آسیب های اجتماعی و نابهنجاری های رفتاری و تدوین آئین نامه ای مبنی بر حوزه فعالیت کانون ها و انجمن های دانشگاه در فضای مجازی به یکی از اصلی ترین دغدغه های ما در حوزه امور فرهنگی تبدیل شده است.

علی پارسیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به برنامه هایی دانشگاه تفرش برای دانشجویان جدیدالورود دارد، اظهار کرد: به منظور آگاهی والدین از چالش ها و ناهنجاری های مربوط به فرزندانشان در دانشگاه، در روزهای 27 و 28 شهریور ماه در اولین مرحله از اجرای طرح "خانه و دانشگاه"، خانواده های دانشجویان جدیدالورود در جریان کلیه اقدامات دانشگاه در حوزه های فرهنگی و دانشجویی قرار گرفتند و از طریق مسئولان غرفه های فرهنگی نیز با آثار باستانی و مشاهیر و صنایع دستی شهرستان تفرش آشنا شدند.

وی افزود: طبیعتا دور شدن دانشجویان از خانواده های خود، آنان را در معرض خطرات متعددی قرار می دهد که به همین منظور والدین دانشجویان جدیدالورود با شرکت در کارگاه هایی که با همکاری مرکز مشاوره دانشگاه برگزار شده بود، به خوبی با این خطرات و راهکارهای مقابله با آنها آشنا شدند. همچنین خانواده ها در اولین مرحله از اجرای این طرح با هدایت مسئولین مربوطه از ساختمان ها و مجموعه های خوابگاهی دانشگاه بازدید کردند و اطلاعات کافی را در خصوص محل استقرار فرزندان خود بدست آوردند.

پارسیان با بیان اینکه این دانشگاه در روزهای هشتم و نهم مهرماه سال جاری در دومین مرحله از اجرای طرح "خانه و دانشگاه" برنامه های ویژه ای را برای دانشجویان جدیدالورود در نظر گرفته است، گفت: طی این مراسم دانشجویان با ضرورت های حوزه های فرهنگی و دانشجویی آشنا می شوند و نکات لازم را از زبان معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه می شنوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تفرش ادامه داد: سومین مرحله این طرح در طول سال تحصیلی و در قالب برگزاری کارگاه، جلسات مشاوره و برنامه های تفریحی برای دانشجویان برگزار می شود و دانشجویان در مقابل هرگونه تهدیدات اجتماعی از قبیل مشکلات فضای مجازی، ناهنجاری های رفتاری و... واکسینه می شوند.

وی با اشاره به مشکلاتی که این دانشگاه در حوزه امور فرهنگی و دانشجویی با آن مواجه است، گفت: متاسفانه در حال حاضر آئین نامه مشخصی برای فعالیت کانون ها و انجمن ها دانشگاه در فضای مجازی وجود ندارد و چارچوب معینی برای حوزه فعالیت این بخش ها در نظر گرفته نشده است. تدوین این آئین نامه و حل نابهنجاری های رفتاری به یکی از اصلی ترین دغدغه های ما تبدیل شده است. حوزه دانشجویی درصدد است با تأسیس دفتری در رابطه با خانواده و دانشگاه، نابهنجاری های موجود را با کمک خانواده ها حل و فصل کند و از ظرفیت موجود در راستای برطرف کردن مشکلات فرهنگی و دانشجویی دانشگاه استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه تمام دانشجویان جدیدالورود این دانشگاه از خدمات خوابگاه های دانشگاه بهره مند شده اند، بیان کرد: در حال حاضر دو خوابگاه برای پسران در داخل دانشگاه و سه خوابگاه هم برای دختران وجود دارد که به همت خیرین در آینده چهارمین مجموعه خوابگاهی در محوطه اصلی دانشگاه به بهره برداری می رسد و خوشبختانه تا کنون دانشگاه تفرش از این حیث با مشکلی روبرو نبوده است. همچنین یک مجموعه خوابگاهی نیز برای دانشجویان قدیمی در سطح شهر در نظر گرفته شده است تا دانشجویان از خطراتی که بعضا در مدت اقامت در خانه های دانشجویی با آن مواجه می شوند مصون بمانند.

پارسیان افزود: تمامی خوابگاه هایی که در سایت اصلی دانشگاه قرار دارند به صورت کاملا دولتی اداره می شوند و تحت نظارت کامل سازمان امور دانشجویان قرار دارند. همچنین شهریه تمام شده خوابگاه های خودگران سطح شهر نیز از سوی سازمان امور دانشجویان تعیین می شود که با توجه به اینکه قیمت تمام شده این خوابگاه ها هنوز به دانشگاه ابلاغ نشده است، هیچ مبلغی تا کنون از دانشجویان دریافت نشده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه تفرش با اشاره به اقداماتی که حوزه امور دانشجویی در بخش سلف و غذاهای دانشجویی انجام داده است، بیان کرد: در گذشته سلف دانشگاه به صورت دانشجویی اداره می شد و به شیوه سنتی غذا می پخت و در اختیار دانشجویان می گذاشت که خوشبختانه سال گذشته توانستیم با برون سپاری و صنعتی کردن این سلف خدمات مطلوب تری را به دانشجویان ارائه دهیم. در حال حاضر در رستوران دانشگاه بسته به نوع غذا که می تواند کم هزینه، متوسط هزینه و پر هزینه باشد، قیمت غذا ها از 1300 تا 2000 تومان برای هر وعده متغییر است و در سلف دیگر دانشگاه نیز کلیه غذاها به صورت کاملا رایگان در اختیار دانشجویان قرار می گیرد که تمام این مبلغ توسط دانشگاه پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ غذاهای دانشجویی و مشکلات اقتصادی جامعه، دانشگاه را در بخش تغذیه با چالش هایی مواجه کرده است، اظهار کرد: در واقع عمده این مشکلات به پیمانکار دانشگاه بر می گردد و باید علیرغم نوسانات ارزی سعی کند نرخ غذاها را ثابت نگه دارد. هم اکنون دانشگاه در تهیه برخی از اقلام  اولیه مانند گوشت، برنج، روغن و ... با مشکلاتی مواجه است که امیدواریم این مشکلات نیز در آینده برطرف شوند.

آخرین ویرایش۰۹ آذر ۱۳۹۸

نظر شما :