نشست هم اندیشی استادان با حضور استاد رحیم پور ازغدی

۱۳ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۰:۵۹ کد : ۲۲۳۲ رویدادها و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۵۲۳
نشست هم اندیشی استادان با حضور استاد رحیم پور ازغدی

به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر نشست هم اندیشی مشترک استادان دانشگاه های تربیت مدرس و تفرش روز سه شنبه مورخ 12/11/95 در سالن کنفرانس پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با حضور استاد رحیم پور ازغدی برگزار گردید.

دراین نشست که با موضوع مبانی انقلاب اسلامی برگزار گردید استاد رحیم پور بیان کرد: در این عصر هیچ نسبت معناداری بین یک انقلاب سیاسی اجتماعی از نوع مردمی و توده ای با دین نیست.

وی گفت: دین با تعریفی که به اصطلاح تعریفهای آکادمیک و روشنفکری از طرف چپ و راست جهان سرمایه داری و جهان سوسیالیزم می شد، هر دو اجماع داشتند بر این قضیه که یک انقلاب دینی بی معنی ترین مفهوم است.هنوز هم این تعاریف در دانشگاه های دنیا و به تبع آن در دانشگاه های داخل کشور نیز به دلیل مترجمی بودن و مولد نبودن ارائه می شود و روشهای مختلفی برای اثبات این که یک انقلاب نمی تواند دینی باشد و یک دین نمی تواند انقلابی باشد، ارائه می شود یکی از این روشها فروکاهی و فروکاهش است به این معنا که دین یک ایمان شخصی و درونی تبدیل شود و به بیرون و اجتماع کاری نداشته باشد.

روش و نظریه دیگر این است که، می گویند که دین نباید حذف شود و اتفاقاً باید کاملاً در صحنه باشد اما منفعلانه، نه فاعلانه و فعالانه.

طبق بیان این دیدگاه در واقع دین باید به رنگ زمانه دربیاید و خود را با صاحبان قدرت و ثروت منطبق بکند در واقع هیچ صحبتی از اجتهاد در دین نیست بلکه انفعال دین است.و این به معنای عصری کردن دین است نه دینی کردن عصر.

استاد رحیم پور ازغدی در ادامه گفت: به گفته آنها دین را باید پویا نگه داشت ولی به چه شکل؟ به شکلی که قابلیت انطباق با واقعیت های موجود را داشته باشد.دین به شرطی می تواند وجود داشته باشد، حضور داشته باشد و زمانی می توانید بگویید انقلاب دینی که کلا به رنگ محیط دربیاید.

وی گفت: طبق پسند روز درآوردن ارزشها خیانت به انسان است اما طبق ظرفیت انسان نسخه دادن درست است و این همان معنای اجتهاد است. دین انسان را حیوان محض نمی داند بلکه حیوانی دارای ظرفیت انسان شدن و فرا فرشته شدن می داند.

استاد رحیم پور بیان کرد: در نگاه آنها دین حداکثر یک قرص مسکن و مخدر است و نهادی است در عرض سایر نهادها.با این نگاه دین در مواجهه با نگاه های معرفتی منفعل می شود، در مواجهه با اوضاع تحمیلی محیط به رنگ همان محیط درمی آید.

وی گفت: اسلام و بخصوص مکتب اهل بیت با تمام دین هایی که آنها مطرح کرده اند از پایه و اساس متفاوت است؛اشتراکاتی دارند ولی اساسا ماهیت دیگری دارد.او همچنین بیان کرد: آنها دین را در همه جای عالم نسخ کرده اند ولی اسلام و قرآن ناسخ همه ی ادیان و کتب هستند و تمام ارزش هایی که در همه ی ادیان وجود دارد در دین اسلام هست.

در پایان نیز به برخی سوالات و شبهات مخاطبین و اساتید محترم پاسخ داده شد.

 

 
اخبار > نشست هم اندیشی استادان با حضور استاد رحیم پور ازغدی فایل صوتی

 
 

 

      نشست هم اندیشی استادان با حضور استاد رحیم پور ازغدی فایل صوتی

 

     

به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر نشست هم اندیشی مشترک استادان دانشگاه های تربیت مدرس و تفرش روز سه شنبه مورخ 12/11/95 در سالن کنفرانس پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با حضور استاد رحیم پور ازغدی برگزار گردید.

دراین نشست که با موضوع مبانی انقلاب اسلامی برگزار گردید استاد رحیم پور بیان کرد: در این عصر هیچ نسبت معناداری بین یک انقلاب سیاسی اجتماعی از نوع مردمی و توده ای با دین نیست.

وی گفت: دین با تعریفی که به اصطلاح تعریفهای آکادمیک و روشنفکری از طرف چپ و راست جهان سرمایه داری و جهان سوسیالیزم می شد، هر دو اجماع داشتند بر این قضیه که یک انقلاب دینی بی معنی ترین مفهوم است.هنوز هم این تعاریف در دانشگاه های دنیا و به تبع آن در دانشگاه های داخل کشور نیز به دلیل مترجمی بودن و مولد نبودن ارائه می شود و روشهای مختلفی برای اثبات این که یک انقلاب نمی تواند دینی باشد و یک دین نمی تواند انقلابی باشد، ارائه می شود یکی از این روشها فروکاهی و فروکاهش است به این معنا که دین یک ایمان شخصی و درونی تبدیل شود و به بیرون و اجتماع کاری نداشته باشد.

روش و نظریه دیگر این است که، می گویند که دین نباید حذف شود و اتفاقاً باید کاملاً در صحنه باشد اما منفعلانه، نه فاعلانه و فعالانه.

طبق بیان این دیدگاه در واقع دین باید به رنگ زمانه دربیاید و خود را با صاحبان قدرت و ثروت منطبق بکند در واقع هیچ صحبتی از اجتهاد در دین نیست بلکه انفعال دین است.و این به معنای عصری کردن دین است نه دینی کردن عصر.

استاد رحیم پور ازغدی در ادامه گفت: به گفته آنها دین را باید پویا نگه داشت ولی به چه شکل؟ به شکلی که قابلیت انطباق با واقعیت های موجود را داشته باشد.دین به شرطی می تواند وجود داشته باشد، حضور داشته باشد و زمانی می توانید بگویید انقلاب دینی که کلا به رنگ محیط دربیاید.

وی گفت: طبق پسند روز درآوردن ارزشها خیانت به انسان است اما طبق ظرفیت انسان نسخه دادن درست است و این همان معنای اجتهاد است. دین انسان را حیوان محض نمی داند بلکه حیوانی دارای ظرفیت انسان شدن و فرا فرشته شدن می داند.

استاد رحیم پور بیان کرد: در نگاه آنها دین حداکثر یک قرص مسکن و مخدر است و نهادی است در عرض سایر نهادها.با این نگاه دین در مواجهه با نگاه های معرفتی منفعل می شود، در مواجهه با اوضاع تحمیلی محیط به رنگ همان محیط درمی آید.

وی گفت: اسلام و بخصوص مکتب اهل بیت با تمام دین هایی که آنها مطرح کرده اند از پایه و اساس متفاوت است؛اشتراکاتی دارند ولی اساسا ماهیت دیگری دارد.او همچنین بیان کرد: آنها دین را در همه جای عالم نسخ کرده اند ولی اسلام و قرآن ناسخ همه ی ادیان و کتب هستند و تمام ارزش هایی که در همه ی ادیان وجود دارد در دین اسلام هست.

در پایان نیز به برخی سوالات و شبهات مخاطبین و اساتید محترم پاسخ داده شد.

Image result for ‫بلندگو‬‎دانلود فایل صوتی مراسم

 

آخرین ویرایش۱۳ بهمن ۱۳۹۵

نظر شما :