یازدهمین نشست کارشناسان فرهنگی دانشگاهها

۱۷ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۲۵ کد : ۲۰۵۰ رویدادها و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۴۸۳
یازدهمین نشست کارشناسان فرهنگی دانشگاهها

یازدهمین نشست سراسری کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور با شرکت 400 نفر از کارشناسان حوزه های مختلف فرهنگی دانشگاه ها به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار گردید.
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه این نشست با اشاره به تعاریف مختلف از فرهنگ گفت: حدود 300 تعریف مختلف در خصوص فرهنگ از سوی مجامع علمی مطرح است که ساده ترین تعریف را می توان روش و منش ارزشها و هنجارهای موجود جاری و ساری در زندگی روزمره مردم و به سخن دیگر هسته اصلی ارزش ها و هنجارهای موجود در جامعه عنوان نمود که در این خصوص دانشگاهیان در توسعه، ترویج، آموزش و نهادینه سازی آن نقش کلیدی دارند.
دکتر سیدضیاء هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه فرهنگ در جامعه مثل هوای تنفس شده در حیات اجتماعی است، تصریح کرد: جامعه بدون فرهنگ همانند درختی بدون اکسیژن است و با توجه اینکه مسایل فرهنگی کار پیچیده ای است و نیاز به کار کارشناسی و مطالعاتی دقیق دارد، هر کسی نمی تواند کار فرهنگی انجام دهد و باید به اهل آن واگذار شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: برای اصلاح فرهنگ کشور فقط داشتن دغدغه کافی نبوده و باید در این راستا کار تحقیقاتی انجام شود، از این رو باید دانشگاه ها در خط مقدم جریان فرهنگی کشور حضور داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت کار کارشناسان و فعالان فرهنگی در جامعه و به ویژه دانشگاه ها گفت: مدیریت کار فرهنگی دانشگاه‌ها بر عهده کارشناسان این حوزه بوده و هرچند جهت‌دهی توسط مسئولان و مدیران ارشد صورت می‌گیرد اما عناصر تاثیرگذار این فعالیت ها، کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها هستند.
دکتر هاشمی اضافه کرد: اینکه هر کسی خود را ملزم به اظهار نظر در حوزه فرهنگ بداند کاری ظالمانه نسبت به فرهنگ است و افراد غیر متخصص باید بدانند که سیاستگذاری فرهنگی، یک دانش است که اخیرا مقام معظم رهبری نیز بر اهمیت این موضوع تاکید داشته اند، بطوریکه فرهنگ باید به عنوان یک عامل وحدت‌بخش و شیرین‌کننده تلخی‌ها در جامعه مطرح شود و در سال همدلی و همزبانی محور کار ها، فرهنگ است.
وی با بیان اینکه این نشست پس از پنج سال وقفه مجددا برگزار می‌شود، اظهار داشت: برگزاری سالانه چنین نشست هایی در سطح ملی و منطقه ای برای ارتقاء و همفکری کارشناسان و مدیران در خصوص رصد و کنکاش مسایل مختلف فرهنگی ضروری است، بطوریکه حتی برای صرفه جویی در وقت و هزینه ها می توان این نوع مراسم ها را در فضای مجازی برگزار کرد و همچنین برخی جلسات و تعاملات میان کارشناسان فرهنگی و اجتماعی می‌توان نشست ها را با ویدیو کنفرانس‌اجرا کرد.
رییس دانشگاه تبریز نیز در این نشست ضمن تبریک موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: این توافق هسته ای را باید جشن گرفت چرا که این موفقیت صرفا تنها پیروزی دیپلماتیک ایران در عرصه سیاسی و بین‌المللی نبوده بلکه این یک موفقیت بزرگ فرهنگی است که فرهنگ و منطق گفت و گو بر شیوه جنگ و تحریم فائق آمد و این امر به پشتوانه فرهنگ غنی، استقامت و پایداری ملت ایران در مقابل استکبار جهانی بدست آمده که بخش عمده حصول این پیروزی به خاطر تلاش دانشگاهیان بوده است.
دکتر محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه دانشمندان هسته ای برخاسته از دانشگاه ها هستند و فرهنگ مقاومت آنان به همین دانشگاهی بودنشان بازمی گردد، افزود: در این مذاکرات ملت ایران به جهانیان و به ویژه زورگویان نشان داد که با منطق و عقلانیت می توان در مقابل تهدید و فشار به پیروزی دست یافت.
وی با تاکید بر اینکه معیار توسعه یافتگی کشورها و ملت ها به خاطر داشتن تاریخ و تمدن، منابع و مواهب طبیعی و رنگ و نژاد تعیین نمی شود، یادآور شد: امروزه رشد و پیشرفت همه جانبه کشورها بدلیل داشتن فرهنگ غنی و تولید علم بوده که عنصر تعیین کننده در میان دانشگاهیان و مراکز آموزش عالی هستند.
دکتر پورمحمدی، توسعه فرهنگی، را زمینه ساز تحولات و پیشرفت های اقتصادی، صنعتی و تکنولوزیکی بیان کرد و اضافه کرد: رسالت اصلی دانشگاه ها در کنار تولید علم و فناوری، توسعه و رشد مسایل فرهنگی در جامعه است و بدینسان هم دست اندرکاران این حوزه مسئولیت عظیمی در جامعه بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه این نشست فرصت خوبی برای هم فکری و هماهنگی سیاست های پیش رو خواهد بود، اظهار امیدواری کرد: این جلسات با ارایه راهکارهای جامع و عملی و تحلیل وضعیت موجود فرهنگی دانشگاه ها به توانمند سازی کارشناسان و تدوین سیاست ها کمک شایانی بنماید و با باز آموزی و تبادل تجربیات گام های موثری در زمینه تعالی فرهنگی در دانشگاه ها بردارد.
رییس دانشگاه تبریز در ادامه بزرگترین فضیلت انسان را صاحب درد بودن بیان کرد و یادآور شد: با احساس درد و دغدغه به سراغ درمان می روند و دانشگاهاها نیز باید به مثابه میزان الحراره جامعه، دردها و دغدغه های جوامع را احساس نموده و نسبت به درمان و رفع کاستی ها راهکار ارایه نمایند، زیرا اعتقاد داریم که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مبدا همه تحولات هستند.
به گفته وی در سال های اخیر در حوزه فرهنگ کارهای بزرگ و خوبی در دانشگاه تبریز صورت گرفته که از جمله اینها می توان به برگزاری بیش از 540 برنامه فرهنگی و بیش از 60 کرسی آزاد اندیشی در سال گذشته اشاره کرد.
دکتر مهدی افخمی نیا، دبیر یازدهمین نشست سراسری کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز در این آیین با اعلام اینکه این نشست با حضور بیش از 400 نفر از کارشناسان انجمن های علمی، کانون های فرهنگی هنری، تشکل های اسلامی، نشریات دانشجویی و خوابگاهی برگزار می شود، گفت: بررسی و تحلیل مسایل، عملکرد و مشکلات و ارائه راهکار و نیز توانمند سازی کارشناسان با برگزاری کارگاه های آموزشی و جلسات مشترک همفکری و برنامه ریزی از اهم برنامه های این نشست خواهد بود.
وی، پرداختن به مسایل مبتلا به حوزه فرهنگی دانشگاه ها و تبادل نظر در باب برنامه های مرتبط با فرهنگ ملی و آشنا نمودن کارشناسان با تحرکات فرهنگی آسیب زا و مرتبط با فرهنگ بیگانه، تهاجم فرهنگی و آسیب شناسی برخی فعالیت های قومیتی و نیز پی ریزی فرهنگ مولد و پیشرو را از دیگر اهداف این نشست بیان کرد.
همین گزارش حاکی است: برگزاری چندین کارگاه آموزشی تخصصی و نشست عمومی از جمله حجاب و عفاف، شبکه های اجتماعی فرصت ها و تهدیدها، نظام سازی قرآنی در دانشگاه ها، مستند سازی و ... از دیگر برنامه های جنبی این نشست بود.

کارشناسان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تفرش نیز در این نشست حضور داشتند.

آخرین ویرایش۱۷ مرداد ۱۳۹۴

نظر شما :