ورودی های 93 بخوانند..

۱۲ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۸ کد : ۱۸۷۶
تعداد بازدید:۹۷۹
دانشگاه تفرش و ورودی های 93
ورودی های 93 بخوانند...
معرفی دانشگاه تفرش
تهیه و تنظیم: خبرنگار تیم رسانه ای قلم جوان
استعداد منطقه فرهنگ خیز تفرش در نظر پرورش بیش از 350 نفر از بزرگان و مشاهیر عرصه علمی، فرهنگی، سیاسی و هنری و دارا بودن موقعیت های ممتاز تاریخی، جغرافیایی و اقلیمی، عنایت و توجه مسئولین کشور را معطوف به این خطه نمود تا آن که سرانجام در اسفند 1365 مجوز احداث مجتمع آموزشی و پژوهشی تفرش، از طرف آموزش عالی، صادر گردید و در دوم تیرماه سال 1366، کلنگ دانشگاه تفرش بدست نخست وزیر وقت آقای مهندس میرحسین موسوی بر زمین زده شد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر متصدی احداث این مجتمع گردید.
این دانشگاه در ۱۳۶۷ با پذیرش ۵۳ دانشجو در رشته ریاضی محض آغاز به کار نموده و یکی از واحدهای اقماری دانشگاه صنعتی امیرکبیر محسوب می‌شد. در سال ۱۳۸۴ خورشیدی، این دانشگاه استقلال یافت و به دانشگاه تفرش تغییر نام داد. در طرح مصوب دانشگاه تفرش 17 دانشکده و چهار مرکز تحقیقاتی با 45 گرایش تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری طراحی گردیده است.
طراحی این مجموعه دانشگاهی، توسط مهندسین مشاور « داربام» انجام شده است به مدیریت مهندس «حسن شیرازی راد »، مشتمل بر هفده دانشکده و چهار مرکز تحقیقاتی انجام شده است و شرکت ساختمانی «رامتین فر» به مدیریت مهندس "علی (ناصر) میر فخرایی" اولین شرکت پیمانکاری اجرای این پروژه بوده است.
 
 
 
اهداف ایجاد مرکز دانشگاهی تفرش:
الف - تربیت نیروی متخصص و کارآمد مورد نیاز صنایع کشور در زمینه های علوم کاربردی - فنی مهندسی - هنرهای کاربردی و علوم انسانی (مدیریت و جامعه شناسی صنعتی)
ب - انجام تحقیقات مورد نیاز صنایع کشور و تربیت پژوهشگر برای صنایع کشور
ج - تربیت کادرهای آموزشی و پژوهشی برای سایر موسسات آموزش عالی و صنایع
مکان:
دانشگاه تفرش  هم اکنون در زمینی قریب به 700 هکتار در شمال شرق تفرش و پای کوه اسپیچ واقع است.
 
 
 وضعیت آموزشی: 
مرکز دانشگاهی تفرش در حال حاضر در دوره کارشناسی در رشته دانشجو میپذیرد که ظرفیت تمامی رشته ها نسبت به سال قبل افزایش یافته است. تعداد ورودیهای سال 93 در اطلاعیه های منتشر شده سازمان سنجش در زمان درج این مطلب حدوداً 450 نفر میباشد که در رشته های زیر به صورت روزانه و نوبت دوم (شبانه) وارد این دانشگاه میشوند :
مهندسی برق ؛ سه گرایش: الکترونیک، کنترل، قدرت
مهندسی شیمی ؛ گرایش پالایش نفت و گاز
مهندسی مکانیک ؛ گرایش مکانیک - حرارت و سیالات
مهندسی صنایع ؛ گرایش تکنولوژی صنعتی
مهندسی عمران ؛ دو گرایش: عمران، نقشه برداری
فیزیک
ریاضیات و کاربردها
تعداد دانشجویان این دانشگاه حدود 2500 نفر میباشد که از این تعداد حدود 15 نفر در مقطع دکترا، حدود 200 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بقیه در مقطع کارشناسی تحصیل میکنند.
امکانات دانشگاه تفرش:
در حال حاضر در این دانشگاه، بخش های مختلف آموزشی، تحقیقاتی، رفاهی، مسکونی، ورزشی و خدمات درمانی پیش بینی شده است و حدود 45 هزار متر مربع فضای آموزشی، تحقیقاتی، کتابخانه، مرکز تحقیقات IT، خوابگاه های دانشجویی جمعاً قریب به 11500 متر مربع، سالن ورزشی سرپوشیده چند منظوره 9000 مترمربع و مهمانسرای اساتید 2900 متر مربع، منازل مسکونی در زمینی به وسعت 400 هکتار فعال می باشد.
چند قدم در دانشگاه تفرش :
در نقشه دانشگاه قسمتهای مختلف رو مشاهده نمودید. حالا میخواهیم از نزدیک با این قسمتها سر بزنیم.
این دانشگاه در دو ساختمان اصلی دیده میشود به علاوه یک ساختمان دیگر که قرار است در سال تحصیلی 93-94 افتتاح گردد. در حال حاضر کلاسهای آموزشی در ساختمان دانشکده علوم (دانشکده برق) و قسمت اداری و آزمایشگاه ها در دانشکده فنی-مهندسی (دانشگاه صنایع) قرار دارد که قرار است بخش اداری به ساختمان جدید منتقل شود.
 
 
 
به همت دانشکده های موجود و همکاری ریاست دانشگاه تفرش، آزمایشگاه های دانشگاه به تجهیزات پیشرفته مجهز شده اند که از جمله آن میتوان به آزمایشگاه های رشته مهندسی شیمی که امسال سال چهارم پذیرش دانشجوی آن است اشاره کرد که به همت مدیر گروه قبلی آن، دکتر شهبازی، به سرعت بهبود یافته و مجهز شده اند. در طرح های موجود قرار است دانشکده های کشاورزی، مهندسی معدن، آی تی، مهندسی معماری نیز به دانشگاه افزوده شود.
آزمایشگاه فیزیک
 
 
سلف دانشگاه تفرش در دانشکده برق قرار دارد که ظرفیت آن حدود 700 تا 800 نفر میباشد. سلف دانشگاه هم در سالهای گذشته پیشرفت زیادی داشته است از جمله راه اندازی سیستم اینترنتی اتوماسیون تغذیه، مکانیزه شدن آشپزخانه با دستگاه های مدرن و... . با پیگیریهای انجام شده توسط دانشجویان در اردیبهشت ماه 93 قرار شد در سال تحصیلی جدید لیست غذاها متنوع تر شود و غذاهایی که مورد استقبال هستند بیشتر در لیست غذاها قرار گیرد.
همه ساله مسابقات مختلفی در دانشگاه اجرا میشود که معمولاً به سرپرستی معاونت فرهنگی توسط کانون های مختلف دانشگاه انجام میشود و بعضاً دانشجویانی برای مسابقات کشوری فرستاده میشوند.
قرائتخانه و کتابخانه دانشگاه نیز در نزدیکی دو دانشگاه قرار دارد که ساختمان قرائتخانه به همت دکتر قلمچی ساخته شده است که برای رفاه حال دانشجویان در زمان امتحانات و آمادگی بهتر آنها این ساختمان به طور تمام وقت پذیرای دانشجویان میباشد تا افراد با آسودگی خاطر در مکانی آرام به مطالعه مشغول شوند.
 
قرائت خانه ی دانشگاه
 
 
فضای سبز
 
 
از جمله مواردی که هنگام انتخاب رشته و دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد بحث خوابگاه میباشد. همانطور که در نقشه میبینید دو خوابگاه چمران و امیرکبیر مخصوص برادران و سه خوابگاه الزهرا، یاسین و کوثر مخصوص خواهران در محدوده دانشگاه قرار دارد. همچنین خوابگاه های خودگردان فرهنگ، فاطمه الزهرا و... نیز در داخل شهر زیر نظر دانشگاه برای اسکان دانشجویان در نظر گرفته شده است. ظرفیت تمام خوابگاه ها (داخل و بیرون دانشگاه) به اندازه ای است که حدوداً تمام دانشجویان میتوانند از این خوابگاه ها استفاده کنند. همه ساله تعدادی از دانشجویان برای اینکه در محیطی آرامتر و بزرگتر باشند به صورت گروهی اقدام به رهن و اجاره منزل شخصی میکنند که برای ورودیهای جدید این کار توصیه نمیشود. همچنین برای رفاه دانشجویان سرویس ایاب و ذهاب به صورت رفت و برگشت از دانشگاه به تمام خوابگاه ها و میدان اصلی شهر در روزهای اداری برقرار میباشد که در بین راه نیز ایستگاه هایی تعبیه شده است.
 
خوابگاه ها و محیط اطراف
 
 
 
 
 
 
از ساختمانهای دیگری که به چشم میخورد امور دانشجویی است که کانون های دانشگاه و مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی در آن قرار دارد که برای انتقال آنها به ساختمان جدید هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
مسجد دانشگاه نیز در مقابل ورودیهای اصلی دو دانشکده قرار دارد که علاوه بر نماز جماعت کلاسهای مختلف قرآنی و مراسمات مختلف مناسبتی در ایام مختلف سال به همت بسیج دانشجویی، کانون اهل بیت و کانون مهدویت در آن برگزار میشود.
 
 
نهاد مقام معظم رهبری، بسیج دانشجویی، دفتر امور صنفی-رفاهی، کانون بصیرت و هلال احمر، آزمایشگاه فیزیک و درمانگاه دانشگاه نیز در ساختمان دانشکده برق قرار دارد.
سایت کامپیوتر دانشگاه در ساختمان دانشکده برق قرار دارد که به تفکیک مقطع و جنسیت در روزهای آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد.
آمفی تئاتر دانشگاه نیز که در سال 92 مرمت و بازگشایی شد و آزمایشگاه ها و کارگاه ها در ساختمان دانشکده صنایع قرار دارد.
 
 
 سالن ورزشی دانشگاه نیز در کنار ساختمان خوابگاه ها همه روزه پذیرای دانشجویان ورزشکار میباشد که از امکانات آن میتوان به زمین فوتسال، والیبال و بسکتبال، میزهای تنیس روی میز، بدمینتون ، تشک کشتی، فوتبال دستی، اتاقک دوچرخه و تردمیل و... اشاره کرد.
 
 
 
مزار شهدای گمنام دانشگاه تفرش
 
 
دریاچه مصنوعی دانشگاه
 
 
 
نحوه رفت و آمد از شهرهای دیگر به شهر تفرش با اتوبوسهای شرکتهای تعاونی به سه صورت میباشد: تهران-ساوه-تفرش ، تهران-قم-سلفچگان-تفرش و اراک-تفرش که دانشجویان از نقاط مختلف کشور از مسیری که برای آنها راحت تر است، رفت و آمد میکنند.

 

آخرین ویرایش۱۲ شهریور ۱۳۹۳

( ۳ )

نظر شما :