گفتمان دانشگاهی با عنوان سبک زندگی اسلامی

۱۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۷ کد : ۱۷۸۸
تعداد بازدید:۳۷۰
اولین گفتمان دانشگاهی با عنوان سبک زندگی اسلامی در دانشگاه تفرش برگزار گردید.

اولین گفتمان دانشگاهی با موضوع " سبک زندگی اسلامی" روز سه شنبه 13/12/92 ساعت 15 تا 17 در دانشگاه تفرش برگزار گردید. این مراسم با همکاری اداره تبلیغات اسلامی و دانشگاه تفرش برگزار گردید. استاد این گفتمان دکتر سبحانی نیا عضو هیئت علمی دانشگاه تفرش بودند. در ابتدا کلیپ سبک زندگی با استفاده از بیانات رهبری پخش گردید. ایشان در ادامه در خصوص سبک زندگی اسلامی مبنی بر بیانات رهبری ( مدظله العالی )مطالب ارزنده ای ارائه دادند. عناوین مباحث مطروحه عبارتند از:

  • اختلاف ماهوی در چیستی سبک زندگی در فرهنگ اسلامی و غرب
  • تفاوت سبک زندگی بافرهنگ
  • تفاوت سبک زندگی با مد
  • مولفه های سبک زندگی غربی
  • سبک زندگی اسلامی و وضعیت موجود در جامعه ایرانی
  • راهکار ترسیم سبک زندگی اسلامی

ایشان بیان داشتند که مولفه های سبک زندگی غربی عبارتند از :

1.پول محوری 2.خانواده گریزی 3.مصرف گرایی 4. تنوع طلبی 5. روزمرگی و اکنون زدگی

همچنین تفاوتهای سبک زندگی با فرهنگ و مد را عنوان نمودند و گفتند: سبک زندگی را می‏توان همان فرهنگ نامید با این تفاوت که در فرهنگ به دنبال انتزاع رفتارها و کشف ارتباط آن با نظام ارزشی و باورهای یک ملت می‏باشیم و در سبک زندگی به دنبال ارائه نظام‏های رفتاری بر اساس جهانبیی آن مکتب هستیم. در فرهنگ، نگاهی جامعه شناختی به رفتارها داریم و در سبک زندگی با نگاه تربیتی به دنبال طراحی نظام‏های رفتاری در جامعه می‏باشیم مانند: نظام ارتباطی، ‌نظام معیشتی، تفریح و شیوه‌های گذران اوقات فراغت، الگوی خرید و مصرف،‌ توجه به مد، جلوه‌های عینی شأن و منزلت، استفاده از محصولات تکنولوژیک، نحوة استفاده از صنایع فرهنگی، نقاط تمرکز علاقه‌مندی در فرهنگ مانند دین، خانواده، میهن، هنر، ورزش و امثال آن می‌شود.

در پایان نیز راهکارهای ترسیم سبک زندگی را بیان کردند و گفتند: دین اسلام نیز که آموزه های آن به تمام ابعاد و زوایای زندگی انسان توجه نموده ،و را تا رسیدن به سعادت جاودان راهبری می کند ، در سه سطح بینش، گرایش و کنش، الگوهایی را ارائه کرده است که بر اساس آن می توان در فرهنگ های گوناگون بشری سبک زندگی اسلامی را پایه ریزی کرد..

حدود 50 نفر از دانشجویان دختر در این گفتمان حضور داشتنند و در پایان استاد به سوالات مطروحه دانشجویان پاسخ داد.

 

 

 

آخرین ویرایش۱۴ اسفند ۱۳۹۲

نظر شما :