۱۶ دی روز شهدای دانشجو

۱۶ دی ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۴۱۴۲ رویدادها و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۲۳۸۲
سلام بر یادگارهای سال های عشق و حماسه،سلام بر لباس های خاکی آغشته به خون و ماسه. سلام و درود بر هویزه و شهیدان دانشجوی خفته بر خاک تفتیده آن. سلام بر آن رزم آوران حقیقت، که خون سپیده را در رگ های شب ریختند و جام سپید فلق را، با جام سرخ شفق درآمیختند. سلام بر کبوترهای سینه سرخ، پرستوهای خونین بال، و شقایق سیرتانی که در جبهه عشق، دعوت حق را لبیک گفتند.
۱۶ دی روز شهدای دانشجو

دی ماه هر سال، یادآور رشادت دلیرمردان دانشجو در کارزار هویزه است؛ همانان که با دست خالی، به جنگ دیو تا دندان مسلّح بعثی رفتند و عاشقانه پرکشیدند. 16 دی ماه، روز شهدای دانشجو را، به همه دانشجویان پیرو راه آن عزیزان، تبریک می گوییم.
هویزه

هویزه، سرشار از خاطره رشادت و جوانمردی و شهادت است؛ خاطره دانشجویان شهید پیرو خط امام رحمه الله ، حماسه هویزه، در دی ماه 1359، یادآور به خاک و خون غلتیدن مظلومانه جمعی از دانشجویان پیرو خط امام رحمه الله و مردم منطقه است که با اسلحه اندک و توکل به خدا، به صورت نیروی پیاده، به فرماندهی شهید سیدحسین علم الهدی، با پشتیبانی تانک ها و توپخانه ارتش، در عملیات نصر به تانک ها و نفرات دشمن آورده و در ساعات اولیه، حدود هشتصد تن را به اسارت درآوردند، ولی بعد به محاصره بعثیان درآمدند. هویزه، یادآور شهدای دانشجوست که در محاصره ده ها تانک و هواپیمای عراقی، با لب تشنه و مظلومانه به دیدار یار شتافتند. 16 دی ماه، به یاد این لب تشنگان عاشق، روز شهدای دانشجو نام گذاری شده است.
دانشجوی شهید؛ هویتی با شکوه

نام ها برای ما یادآور هویت هستند؛ هویتی که هر چه زیباتر و باشکوه تر باشد، نامی ماندگارتر است. دانشجو، نامی ماندگار با هویتی دیرین است که اگر با واژه مقدس شهادت عجین شود، ترکیب خوش دانشجوی شهید را می سازد؛ همو که در کوران پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، درس و دانشگاه را رها کرد تا در دانشگاه جبهه ها، درس عشق و ایثار بیاموزد. او سلاحِ خود را هم عوض کرد؛ قلم را بر زمین نهاد تا اسلحه به دست گیرد و با دشمن متجاوز بعثی، به مبارزه برخیزد و در این راه، خون سرخ خویش را نثار نهال نوپای انقلاب کرد تا درختی ستبر شود و در تندباد حوادث نلرزد.
پیوند قلم و سلاح

دانشجویان شهید، این والامقامان عرصه دانش و جهاد، به همگان آموختند، این اندیشه که دانش آموختگان را با اسلحه کاری نیست، بسی نادرست و خام اندیشانه است. آن ها که از همان روزهای آغازین نهضت بزرگ پیشوای عرصه پیکار با ظالمان،حضرت امام خمینی رحمه الله با آن عزیز همراه بودند، با آغاز جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران، با شوقی وصف ناشدنی به صف دلاورمردانِ جهادگر پیوستند و حماسه ها آفریدند و شاهد شهادت را، از روی آگاهی و بینش در آغوش کشیدند و به بهشت رضوان الهی گام نهادند. بر ماست که همواره یاد و خاطره این پیونددهندگان قلم و اسلحه را گرامی بداریم و در زندگی، ایشان را چراغ راهنمای راه خود قرار دهیم. یادشان گرامی باد.
شهادت آگاهانه

شهادت شهیدان دانشجو، از دو جهت با اهمیت است: یکی شهید شدن این بزرگواران در راه حقیقت، و دیگری شهادت و جان فشانیِ آگاهانه و از روی بصیرت. مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه خامنه ای، با اشاره به این مطلب می فرماید: «هنگامی که به نام دانشجوی شهید می رسیم، این یقین در ما پدید می آید که پذیرش شهادت و اقدام به جهادی که بدان منتهی شده، از سر خودآگاهی و با اراده روشن بینانه بوده است و این، ارزش عمل را مضاعف می کند و بدین دلیل است که دانشجویان شهید که درشمار سرآمدان ایمان و ایثار آگاهانه بوده اند، ستارگان همیشه درخشانی هستند که هر جویای حقیقت، می تواند راه خویش را با آنان بیابد»
تجلیل از شهیدان دانشجو

بزرگداشت شهیدان، عامل قدرت ملّی و یکی از شاخص های تقویت روحیه ایمان خالصانه در بین تمامی اقشار جامعه است. همگان باید یاد و خاطره دلاوران عرصه جهاد و شهادت را زنده نگه دارند تا ارزش های اسلامی، بیش از پیش در جامعه به عیان دیده شود. مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه خامنه ای در این خصوص می فرماید: «توصیه این جانب به شما دانشجویان عزیز و همه جوانان عزیز این کشور آن است که این عامل قدرت ملی و شاخص ایمان خالصانه را از دست ندهید و آن را بزرگ بشمارید، شهیدان سرافراز خود را تجلیل و تقدیس کنید، آخرین وصایای آنان را... با چشم تدبّر بخوانید، ابزار قدرت خود را از دست ندهید، آنان را به کار بیندازید و به کمک و حمایت الهی امیدوار باشید»
توطئه دشمنان

باید حواسمان را خوب جمع کنیم. دشمن هرگز از پا نمی نشیند و همواره در کمین ما، جوانان و دانشجویان این مرز و بوم مقدس است تا انقلاب و انقلابیان، و شهادت و شهادت پیشگان را از یاد ببریم؛ تا فراموش کنیم که سال ها پیش، جوانان و دانشجویانِ به سن امروز ما، چگونه راه جهاد در راه خدا را پیش گرفتند و مردانه، دشمن تا بُنِ دندان مسلّح را به خواری و زبونی نشاندند. هشدار آگاهانه ولیّ امر مسلمین جهان، حضرت آیت اللّه خامنه ای آویزه گوشمان باشد که فرمودند: «امروز دشمنانِ کمین گرفته نظام اسلامی ما، با شیوه های گوناگون بر آن اند که رونق جهان و شهادت را در چشم مردم ما، به خصوص جوانان و به ویژه دانشجویان بشکنند» پس زهی سعادت بر دانشجویان بیدار دل و هشیار که پیام آن عزیز را از جان بشنوند و لبیک گویند.

 

آخرین ویرایش۱۲ دی ۱۳۹۷

( ۲۳ )

نظر شما :